Bu Blogda Ara

22 Aralık 2016 Perşembe

BİRLİKTE YOĞURT YAPALIM :)

Herkese merhaba.
Evlendim evleneli ev ekonomisi benden soruluyor. Bu durum çok da hoşuma gidiyor. Çünkü insan bir şeyleri başardıkça kendini daha mutlu hissediyor ve etrafına da mutluluk saçıyor. Şimdi diyeceksiniz Esma bunun yoğurtla ne ilgisi var :) Yoğurt bunun bir parçası.

Evimize taşındık, ben ilk zamanlarda yemeklerle uğraşıyordum. Daha güzel yemek yapabilmekle zamanımı geçiriyordum. Yoğurt yapma fikri yoktu aklımda. Çünkü ben sütü nerden bulacaktım ki ? Onu nasıl kaynatacağımı nasıl mayalayacağımı bilemiyordum. Ama artık hazır yoğurt yemek hoşuma gitmiyordu. Annemin yoğurdunun tadı geliyordu aklıma. Hazır yoğurtlarda arıyordum bu tadı ama bulamadım tabi ki. 

Bir gün Karamürsel'de bir kasaba gitmiştim. Orda kendi çiftliklerinden getirdikleri sütleri sattıklarını gördüm. Önce güvenemedim. Komşularıma sordum. Onlar da o kasabın güvenilir olduğunu alabileceğimi söylediler. Ben de deneme amaçlı önce bir buçuk litre sütle denemeye karar verdim. İyi ki de öyle yapmışım. Çünkü fiyaskoyla sonuçlanan bir denemeydi :) Yoğurdum evet sertti ama uzuyordu,resmen sakız yapmıştım :) Çok komikti. Tadı yenemez değildi ama o uzama yüzünden iştahımızı kesiyordu doğrusu. Bunun sebebini araştırmaya başladım. Ulaştığım sonuçlara göre eğer sizin de başınıza böyle bir şey geldiyse bunun birkaç sebebi olabilir,bunları size sıralayayım. 

- Sütü mayalarken uygun sıcaklık aralığını yakalayamamış olabilirsiniz.
- Sütü aldığınız yeri iyi seçin, süt veren ineğin hamile olmaması gerekli, hormonları sütü bozuyor olabilir.
- Mayanız bozuk olabilir.

Saydığım bu üç sebepten en önemlisi de mayanızdır. Ben fark etmiştim ki benim mayamda iş yoktu çünkü hazır yoğurt mayası kullanmıştım. Eğer mayada hazır yoğurt kullanırsanız yoğurdunuz malesef uzak ve tatsız tuzsuz bir şey olur. Bu duruma çok üzülmüştüm. Ben nerden ev yoğurdu bulacaktım. Bir akşam komşularımızla toplanmıştık. Muhabbet esnasında bu durumdan bahsettim. Tecrübeli bir teyze "Kızım benden neden istemedin bende va ev yoğurdu" dedi. Ertesi gün ilk işim gidip yeniden süt almak oldu :) Mayayı da komşumdan istedim, iyi ki komşuluk var :) Ancak bu kez işimi şansa bırakamazdım. Bir tek mayayla olacak iş değildi. Bu iş hakkında çok bilgi topladım. Anneme, komşularıma, en çok da internete sordum. Artık mükemmel yoğurt yapabiliyorum. Artık size bunun inceliklerini anlatmaya başlayayım.

Sütü nasıl pişireceksin? Adım adım anlatayım.
1) sütü derin bir tencereye boşalt.
2) ocak orta ateşli yansın.
3) başında bekle daima.
4) sütü pişirirken kepçeyle sürekli savur içindeki su buharlaşsın ki yoğurt taş gibi olsun.
5) fokurdamaya başlayınca çok dikkatli ol her an kabarıp taşabilir.
6) gerekirse altını kısarak kabarmasını önleyebilirsin.
7) fokur fokur kaynarken on beş yirmi dk geçmesi gerekiyor.
8) sonra altını kapat, bekle.
9) yarım saat kadar sonra serçe parmağınla ısıyı kontrol et. Eğer parmağın sütte on saniye durabiliyorsa yanmıyorsa ideal ısı oluşmuş demektir.
10) 3 lt süt için yaklaşık 4 kaşık maya kullanıyoruz, önce mayaya sütten birkaç kaşık ekle birbirlerine alışsınlar. Sonra yavaşça mayayı tamamen süte ekle ve karıştır. 

Mayalamayı başardın. Ama o sevimli hücrelerin çoğalması için bu ısıyı korumamız gerekiyor. Bunun için fırın çok ideal bir ortam. Tabi ki çalıştırmıyoruz ama yine de fırının korunaklı ortamı mayalanma işlemi için ideal bir yer sağlıyor. Isı kaybolmamış oluyor. Ben fırınımın üstüne bir de battaniye örtüyorum. Anne alışkanlığı :) Sabah yaptıysan akşama kadar, akşam yaptıysan sabaha kadar bekliyorsun. Sürenin sonunda heyecanla açıyorsun yoğurdunu ve bakıyorsun ki tutmuş mis gibi yoğurdun. Mutlu ol, başardın :) afiyet olsun !!!!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder